Friday, April 1, 2011

Professional vs amateur


Dah banyak kali aku dengar orang kutuk klinik@hospital kerajaan ni lembab la,tak effisien la,doktor tak punyai pengalaman dan kriteria ya
ng sepatutnya dan berbakul lagilah sumpah seranah yang keluar daripada mulut mereka.

Semalam sekali lagi aku terdengar kata2 yang tidak baik tentang klinik kerajaan semasa aku pegi klinik tuk check kaki aku yang dah terseliuh.Aku jumpe seorang makcik ni yang merungut2 pesal klinik tu..Dia bagitau yang doktor suro dia tukar ubat masa dia datang appointment tuk minggu lepas,tapi bila check ari ni,doktor tu marah dia sebab pepandai tukar ubat tanpa preskripsi yang sah(ditandatangani oleh doktor tersebut la maksudnya).Menurutnya lagi,kalau diikutkan hati,mahu saja dia mendapatkn rawatan di klinik SWASTA,malangnya dia bukan orang yang berkemampuan

Lbey kurang macam nila masa makcik tu cakap ngan aku

Walaubagaimanapun,aku tak salahkan klinik tersebut mahupun makcik itu.Bagi aku kita mestilah saling memahami.Makcik tu sememangnya rakyat biasa yang mengharapkan yang terbaik daripada klinik itu,itu aku paham sebab aku berada dalam situasi yang sama!
sememangnya satu kesilapan kalau kita compare klinik kerajaan ngan klinik swasta dari segi kemahiran dan servis.Klinik kerajaan selalunya menggunakan khidmat pembantu doktor(MA) untuk memeriksa pesakit.Selain itu,dari segi gaji,doktor di klinik swasta 2 kali ganda lebih banyak compared to doktor kerajaan,masa kerja lagi,kene pikir sume tue.So mintak maaflah kadangkala servis yang ditawarkan tak menepati ciri2 yang dikehendaki.Bagaimanapun sebagai rakyat yang bertanggungjawab,seharusnya kite berterima kasih kepada doktor2 ini yang telah banyak berkorban masa dan tenaga...

P/S: Diharapkan selepas ini,takdelah orang yang kutuk klinik kerajaan dan compare kan dengan klinik swasta..

XOXO

No comments: