Sunday, December 26, 2010

PAkat mai sini~!



After berponek lolah mencari tempat pelancongan yang sesuai, akhirnya kami berjaya merancang perjalanan ke PUlau Penang, walaupun cuma bersifat local,eden totap lah bersyukur. Telah lama rasanye aku dh tak g penang ni..

Penang ni yg bestnyer makanan murah,melantak la ko sepuas hati.Tapi harta tanah kt sini agak mahal sikit(maybe disebabkab ia pulau kot)so,sesaper yg nak wt umah kt cni kne piker banyak kali la jugak…

Apepun den berjayo jugak lawat umah pak2 dara den…Pak Malek,pak Atan , n Uncle bodger. Banyak tempat gak yg dilawati.antaranya tokong ular,taman rerame,pagoda n beberapa muzium di sana…

KAmi menghabiskan 3 hari 2 malam di sana.On the way balik, kami singgah jap di Pulau PAngkor.sje nak beli sket barang n snap pictures.Setelah penat kami pun pulang ke rumah di masjid tanah..

Thursday, December 16, 2010

Proud to be a malaysian


I love U Malaysia~
a simple phrase to mention after winning 2-0 against Vietnam...
Hopefully u can do the same in Hanoi...(4 the second Quarter half)...
Tribute to all of u especially saffee,kunalan,and fahmi..

All the best~!
Dont ever give an inch before the last buzzer sound..
INdonesia~its payback time ~!!!

Wednesday, December 8, 2010

I LOve it


Setelah 5 kurun bertapa di rumah, akhirnya minat ku telah terdorong kepada bidang photography (bukan pornography k)
Semuanya bermula setelah aku membelek –belek beberapa buah kamera SLR (single lens reflex) milik ayahku. Dari saat itu, aku mula mengenali apakah yang dimaksudkan dengan shutter speed n focal length.

Walaupun nampak simple,namun benda alah ni sangat penting bagi menghasilkan gambar yang mempunyai nilai estetika tersendiri,(bukan main tangkap je)

Lantaran minat dan disokong dengan kemahiran sedia ada,aku melanjutkan pengajian mengenai composition,attachment,micro picture (close-up),dan pelbagai lagi skill yang memerlukan ketelitian seperti teknik panning dan bounced flash.Ternyata,untuk menghasilkan sekeping gambar yang mengandungi perasaan,nilai karya,dan daya kreatif bukan sesuatu yang mudah.Jom kita berphotography!!!

Namun hobi photography ini memerlukan modal yang tinggi..apa yg korunk perlukan
At least..
~sebuah kamera SLR yang rata-ratanya berharga 2 ribu ke atas.
~Attachment(zoom lens,flash,hood,cover,dan pelbagai lagi bergantung kepada keperluan.
~tripod

Attachment sebenarnya bergantung kepada keperluan dan kemampuan…
Lebih baik lagi jika anda mempunyai buku panduan SLR(digital version)

Kepada sesiapa yang berminat,adalah amat digalakkan kerna hobi ini kadangkala bley menghasilkan duit (dengan membuat studio dan pakej perkahwinan) .INsyaallah dalam masa terdekat saya akan (bahasa skema) berusaha untuk mendapatkan sebuah lagi kamera SLR yang lebih baik seperti D90 yang mempunyai banyak kelebihan.

WISH ME LUCK~!

Tuesday, December 7, 2010

My ideA~


Dia masih di situ,
Mengetuk kepingan kotak,
Persis paluan kompang dan genderang,
Masih enggan pulang,
Ke bumi kenyalang.
Dia masih di situ,
Menagih sepasang sepatu,
Inginkan kemeja baru,
Dengan not yang berwarna biru,
6 keping…sudah tentu.
Dia masih di situ,
Menjamah nasi,membaham segenap inci,
Udang,cendawan,dan telur dadar.
Tanpa gelisah,tanpa keluh kesah,
Tanpa rasa bersalah…
Dia masih di situ,
Menanti waktu yang mustahil,
Merencana adegan degil,
Menagih tamparan,
Menuntut beberapa siri cubitan.
Dia masih di situ,
Kejadiannya atas satu ketentuan,
Dewasanya dalam era penuh kegelapan,
Dirinya dibaluti anasir kejahatan,
Diwarisi dari keluarga berdarah syaitan.
Dia masih di situ,
Menggarap sekeping harapan,
Agar diberi kesempatan,
Kerna kelahirannya adalah suratan,
Bukan satu kebetulan.

Saturday, November 27, 2010

A day in Batu Pahat

Huh..perjalanan yang panjang~
Bermula dengan hanya satu kenduri kawin yg patut dihadiri,bertukar menjadi pesta keramaian yg menyatukan banyak hati...

9.00 pagi
sarapan sebentar di Lereh

9.30 pagi
berhenti sebentar di umah pak haji yg telah kehilangan isteri tersayang akibat kemalangan jalan raya

11.00 pagi
Tiba di rumah wak sudarman,kawan baik ayahandaku di parit Kemang
Dijamu dengan makan tengahari setelah menunaikan solat jumaat

2.00 petang
perjalanan diteruskan ke rumah Pn rohaya,yg menghidapi penyakit buah pinggang
beliau pernah berkhidmat sebagai kerani di pejabat pertanian johor barat

5.00 petang
tiba di umah pak sahak si mata petai.dapat sarung maxis sampai 3 n sebungkus rokok dunhill.

6.45 petang
misi awal terlaksana,pergi ke umah kenduri kawin pak sukor.solat maghrib dan makan malam di sana

7.30 malam
singgah di umah mak yah yg sebenrnya aku tak suke pg sejak kecik...sebab banyak sangat kucing.

8.30 malam
Makan KFC bersama Wak sudarman,Wak bawahir..WAK sudarman belanja semuanya,,,,enak skali...

9.00 malam
menjengah ke umah tok rahim yang akan melangsungkan perkahwinan anaknya.

11.oo malam
menyerbu ke rumah wak karim yg sudah mengantuk ,"udah turu" agaknya..

12.00 malam
wak karim belanja mee goreng dan minum di parit simin....
aku full gle....mata dh tak tahan dah..

1.30 pagi
Kereta HONDA menyusur laju dari Batu Pahat pulang ke Masjid Tanah..

2.30 pagi
tiba di umah

Tuesday, November 16, 2010

Wanna wish u~


Saje post entry ni...
Nak wish Slamat Raya Haji even sume bdk dh balik
Setahu aku bdk kelas aku,german,ngan Tesl yg masih berbaki di sini..

wk2 rehat kantin dh pun kosong,,,
Asrama dh banyak gelap,,,
Tetiba hari khamis ade gotong royong lak..
TAK MASUK AKAL LANGSUNG..hahahah
Biarlah masa yg menentukan...

Saturday, November 13, 2010

Tragedi 12 November


Jam di belakang kelas menunjukkan angka 9.15 pagi.Aku membelek-belek kertas yang diberi G sebentar tadi,berusaha untuk mencari jawapan secepat mungkin.Soalan yang berkisar tentang format surat formal dan tidak formal.Latihan pengukuhan sangat baik bagi memastikan ilmu yang diperoleh sekian lama boleh terus digunakan sehingga bila-bila.
Suasana kelas tidak seperti biasa.Rata-rata pelajar menunjukkan sikap dingin terhadap pensyarah.Mungkin atas faktor hari Jumaat yang akan dituruti dengan cuti hujung minggu yang menjanjikan keseronokan.Malah ada segelintir pelajar yang telah merancang rapi aktiviti bagi memenuhi cuti persekolahan pada hujung tahun ini,ada juga yang masih berkira-kira tentang aktiviti keluarga yang akan dilakukan mengikut kelaziman.Kebosanan di bilik darjah saban hari juga menjadi penyumbang utama kepada sikap pasif ini.
Sedang dalam dilema untuk merungkai soalan yang terakhir, kami dikejutkan dengan ketukan di luar bilik darjah.Naluri pendekarku dapat merasakan akan berlakunya perkara yang tidak diingini pada pagi ini.Wajah G juga mempamerkan kerisauan.Siapakah yang berada di luar itu?Bertubi-tubi soalan menerjah masuk ke dalam kotak fikirannya.Pada aku,satu perkara yang negatif akan berlaku di sini.Di dalam kelas ini.Di dalam bilik 303!
“Good morning and bonjour”,sapa pensyarah itu (u know who)dengan penuh bertenaga.Riak wajahnya menunjukkan dia menyembunyikan sesuatu daripada kami.Seulas seyuman diukir di bibirnya bagi mengelakkan sebarang tuduhan liar dan negative kami mencacatkan kesempurnannya.Namun,dari penglihatan batinku,aku dapat mengandaikan dia sebenarnya menahan amarahnya daripada terus membara.Wajahnya Nampak merah padam akibat menanggung api kemarahan yang bernanar itu.
#####################################################################################
Kami terperanjat beruk.Bagaimanaka berita ini boleh sampai ke pengetahuannnya sedangkan selama ini,aktiviti ini telah dirancang sejak sekian lama dan dijamin tidak akan dapat dikesan oleh mana-mana pihak..
Pagi itu,satu lembaran baru telah dibuka,menyingkap satu catatan masa dan peristiwa yang telah melukakan banyak jiwa!
Isu « isolation » dan « discrimination »dimainkan bagi mencari kesalahan yang tak pernah wujud
Why are u people like to discriminate peoples?soalan beliau menggegar seluruh jagat raya.
“Act.i don’t noticed any isolation in this class”L cuba menegakkan pendiriannya.
‘This is our tradition’
‘We did invite them, what?’
Kehangatan pagi itu dibakar lagi dengan jawapan dari M. dan E. yang ternyata tidak berpuas hati dengan tuduhan tanpa periksa itu.
Malangnya bagi seorang pensyarah yang mempunyai gelaran doktor falsafah,dia tidak mudah mengalah.
Lipatan sejarah mula dilayarkan semula.Satu persatu sejarah yang berlaku diceritakan kembali.Peperangan agama antara katoliks dan protestan di England,perpecahan puak sunnah dan syiah di Negara Asia Barat,tragedi yang pernah menimpa promo 2,semuanya telah diperincikan.
“Sebagai seorang rakyat Malaysia yang mempuntai warna kulit yang sama,bangsa yang sama,bahasa yang sama,agama yang sama kita seharusnya tak mendiskriminasi manusia yang lain”.Gayanya persis seorang ustazah yang pernah mengajarku,bezanya kali ini,ustazah ini tidak pandai menjaga auratnya,ataupun mungkin dia terlupa untuk mengenakan tutup kepalanya.’
Lebih mendukacitakan apabila novel ‘Killing The Mocking bird turut terbabit sama.Falsafah pendidikan Negara yang menggariskan 16 prinsip murni juga ditambah sebagai penambah perisa kepada penceritaannya..Akhirnya,dia keluar juga selepas lelah memberi kuliahnya,Nampaknya dia benar-benar penat sehinggakan tidak tercapai lidahnya memanggil nama L..Akibatnya ,diberi namaYankee sebagai ganti.Semasa dia melangkah pergi,jam menunjukkan baru pukul 10.00 pagi.Berakhirnya 30 minit yang mendukacitakan.
#####################################################################################
Pengakuan eksklusif yang dituturkan S ipada petang itu hakikatnya telah merobek hati seseorang insan di dalam kelas,terutamanya A.
Sesi soal jawab yang dikendalikan oleh L itu benar-benar digunakan oleh S sebagai satu kesempatan untuk meluahkan apa yang terpendam dalam dirinya sejak sekian lama.
Kedukaan A ditambah lagi apabila N turut serta dalam konspirasi menjatuhkan dirinya yang dianggap showing off itu.
Dia juga turut dituduh melibatkan nama S dalam kesalahan yang telah dilakukan,lebih suka bekerja sendiri,dan mempunyai ego yang tinggi.
Walaupun A telah mencuba sedaya upaya untu menegakkan haknya ,serangan tajam dan asakan ganas dari S melaui tikaman lidahnya benar-benar membuatkan A tersentak.Walaupum tidak jelas kelihatan pada luarannya,namun hakikatnya aku dapat mrasakan perasaan yang sedang bergolak dalam jiwa kecilnya.
Sungguh,kata-kata dan kenyataan itu sangat mengguris hati dan perasaan setiap makhluk yang bergelar insan.Sememangnta tidak dapat dinafikan.
Apa yang penting,aku yakin bahawa perkara ini akan membawa impak yang lebih besar di kemudian hari jika tidak ditangani dengan segera.
Pergaduhan saudara ini akhirnya akan berlanjutan di sana dan mungkin bersambung selepas pulang ke sini dan berkekalan sehingga ke akhir hayat.Adalah lebih baik jika masalah ini dapat diatasi dengan segera dengan cara yang terbaik dan paling berhemah.
Tanpa berselindung,aku masih tersentuh dengan insiden ini.Dalam memikirkan masalah ini,mata ini terasa mengantuk,seraya dengan itu juga,punat off ditekan dan skrin Asus digelapkan.Kokok ayam yang bersahutan dan rona-rona merah yang kelihatan di ufuk barat menandakan subuh akan menjelma.Aku meraih segala kekuatan untuk mengambil wuduk dan beribadah kepada-NYA.
Catatan Berakhir,4.12 pagi||12 November 2010||101 D
.

Friday, November 12, 2010

The meaning of isolation~

Lemon TREE
By fools garden~

I'm sitting here in a boring room it's just another rainy
Sunday afternoon I'm wasting my time I got nothing to do
I'm hanging around I'm waiting for you
But nothing ever happens- and I wonder

I'm driving around in my car I'm driving too fast
I'm driving too far I'd like to change my point of view
I feel so lonely I'm waiting for you
But nothing ever happens- and I wonder

I wonder how I wonder why yesterday you told me
'bout the blue blue sky and all tall that I can see is just a yellow lemon-tree
I'm turning my head up and down
I'm turning turning turning turning turning around
And all that I can see is just another lemon-tree

I'm sitting here I miss the power I'd like to go out
taking a shower but there's a heavy cloud in side my head
I feel so tired put myself into bed where nothing
ever happens- and I wonder

Isolation - is not good for me
Isolation - I don't want to sit on a lemon-tree
I'm steppin' around in a desert of joy Baby anyhow I'll get another toy and every thing will happen-and you'll wonder

I wonder how I wonder why yesterday you told me
'bout the blue blue sky and all tall that I can see is just a yellow lemon-tree
I'm turning my head up and down
I'm turning turning turning turning turning around
And all that I can see is just another lemon-tree

Thursday, November 11, 2010

Final week!

Minggu2 terakhir di sini merupakan satu penantian yang sangat menyakitkan...
Ble nak balik ni~???
Aku dh sangap sangat nak balik ni..
Sume budak umah aku lps exam bley balik..kteorang?
tak ley balik sbb takder dalam silibus..
Cuti Raya Haji pun sehari(x taw ar nak balik ke X?)

Wk2 petang lak,.
Budak bola dh semakin kurang yang turun,
lagila bosan.dowunk lagi prefer main CS ngan tidow~
Entahlah~

19 November penantian yang memeritkan~

Sunday, October 31, 2010

One day in "orphelin"

Hari ni kami berjaya juga mengadakan lawatan ke Rumah penyayang di Banting di bawah program etik yang dikendalikan oleh ustazah Kamariah..

Act,bnde ni dh lama rancang(sejak 3 minggu lagi),tp disebabkan masalah mendapatkan kenderaan.so ari ni lah baru dpt pergi..so kt cni aku nak melaporkan sikit la ape yg terjadi...Antara aktiviti yang dilakukan adalah majlis suai kenal bersama fasilitator yang terdiri daripada pelajar kohot 1 dan kohot 5,pengajaran bahasa perancis melibatkan abjad dan angka, kuiz yang menguji kecekapan berfikir melalui teka teki,dan soalan yang menguji pengetahuan pendidikan islam pelajar..alhamdulillah segalanya telah dipermudahkan...JOm check gallery ~


Papan tanda masuk ke rumah penyayang
Pintu besar menuju ke Rumah Penyayang


Sumbangan yang berjaya dikutip


Sesi soal jawab dan kuiz
Antara krew yang menjayakan aktiviti ini


Adik2 mendengar penerangan dengan tekun


Final ucapan drp U.Kamariah

Banyak pengalaman yang dapat ditimba sepanjang kami berada di sini bersama2 mereka.Hormatilah ibu bapa kita semasa mereka masih ada.Insyaallah kita sedekahkan Al Fatihah untuk arwah ibu bapa pelajar di sini.
Al-Fatihah
semoga roh mereka dicucuri rahmat..

Wednesday, October 27, 2010

Goodbye 303//101D


Huh...finally
November is coming soon,
Leaving all those obstacles n hardships,
Wiping all the tears before.

I'm sure that this celestial month,
will bring me a lot of happiness,
unless ..//<>//..sumthing than cannot be mentioned happens.

Sunday, October 24, 2010

My research (filem MAGIKA)


Td aku g GSC tengok magika..
Movie ni best..banyak memaparkan peristiwa sejarah suatu masa yang dahulu..
Kebanyakannya berlaku di melaka(negeri kelahiranku)
Ada satu babak yang mengimbau kembali peristiwa Lembing Awang pulang ke Dayang...
aku just nak bagitau bende ni benar2 berlaku suatu ketika dahulu di negeri JOhor(mse tu dlm jajahan mlaker)...nak tau citernye...bacalah

Tragedi Lembing Awang pulang ke Dayang membabitkan cinta tiga segi berlaku sekitar 1776 di Muar, apabila tunangan Awang dirampas anak penghulu, Bachuk

CINTA sejati membawa ke mati..demi kasih, sanggup bergadai nyawa dan tidak berkahwin sampai ke mati.

Begitulah kisah benar 'Lembing Awang Pulang ke Dayang', yang berlaku kira-kira 232 tahun lalu dan sehingga kini masih popular bagi penduduk Johor, khususnya yang tinggal di Muar, tempat berlakunya peristiwa yang meragut 99 nyawa.

Peristiwa berdarah membabitkan cinta tiga segi itu berlaku sekitar 1776. Ia membabitkan seorang pemuda dikenali sebagai Awang dengan anak penghulu berketurunan Bugis iaitu Bachuk yang cuba merebut cinta seorang wanita, Dayang.

Kisah sedih itu bermula apabila dua keluarga bersaudara yang tinggal di Parit Raja dan Parit Besar masing-masing bersetuju menjodohkan anak mereka iaitu Awang dengan Dayang. Pasangan itu ditunangkan dalam satu majlis disaksikan penghulu dan pembesar kampung.

Adat resam kampung itu menetapkan, pemuda yang ingin berkahwin perlu merantau mencari pengalaman selama tiga tahun dan Awang juga tidak ketinggalan dalam hal ini. Sepanjang peninggalan Awang, Dayang sering menjadi mangsa fitnah pemuda kampung yang cemburu termasuk Bachuk.

Persengketaan sejak kecil dengan Awang membuatkan Bachuk merancang membalas dendam, apatah lagi bunga pujaannya, Dayang juga sudah menjadi tunangan musuh sekampungnya itu.

Anak penghulu itu berpakat dengan nakhoda kapal yang membawa Awang belayar supaya menulis surat kepada keluarga Awang mengatakan pemuda itu mati dalam pertarungan di lautan negeri Bugis.

Sebaik saja berita itu diterima keluarga Dayang, penghulu mendesak supaya pertunangan mereka dibatalkan segera. Sudah adat kampung, anak dara berusia lebih 15 tahun dianggap anak dara tua.

Desakan dan ugutan membuatkan keluarga Dayang bersetuju menerima pinangan Bachuk dan terus menetapkan hari persandingan. Sedangkan ketika itu, Awang di perantauan bertungkus lumus mencari rezeki dan ilmu sebagai bekalan berumah tangga.

Sepanjang tempoh merantau, Awang juga menuntut ilmu persilatan sehingga menang dalam beberapa pertandingan. Awang juga dianugerahkan dua bilah lembing iaitu panjang dan pendek yang menjadi pusaka kerajaan Bugis serta bungkusan wang.

Tiba masanya, Awang kembali ke tanah air dan sepanjang perjalanan Awang banyak membantu nakhoda kapal yang dinaikinya menewaskan lanun dan dianugerahkan sebuah perahu untuk ke darat.

Sudah tentu kepulangannya menimbulkan tanda tanya kerana rakan dan keluarga dimaklumkan Awang mati di perantauan tetapi tiba-tiba muncul semula. Menariknya hari kepulangan Awang itu juga adalah hari persandingan Bachuk dengan Dayang.

Sesetengah sejarah berpendapat Awang pulang beberapa hari sebelum persandingan dan menunggu masa menyerang Bachuk. Ada pula yang mengatakan Awang pula tepat pada hari persandingan dan terus menuju ke majlis itu.

Setiausaha Kehormat Persatuan Sejarah Kawasan Muar, Johor, Khamis Juned, berkata berdasarkan cerita lisan yang diwarisi generasi terdahulu, keluarga Dayang membuat keputusan mengahwinkan anak gadis mereka selepas Awang tidak pulang mengikut tempoh dijanjikan.

“Sebenarnya tempoh pertunangan itu masih kurang sehari daripada tempoh yang dijanjikan selama tiga tahun, sebab itu Awang belum pulang dan memang dia merancang mengotakan janjikan untuk pulang tepat pada masanya,” katanya.

Sebaik saja Awang mengetahui tunangannya dirampas Bachuk, beliau terus ke rumah pengantin dan melihat orang ramai memenuhi segenap ruang menyaksikan persandingan dua mempelai itu.

Ketibaan Awang mengejutkan banyak pihak terutama keluarga pengantin. Awang mencabar Bachuk bertarung di gelanggang dan belum sempat pengantin baru menyahut cabaran, lembing Awang terus menikam dadanya.

Bachuk sempat mencabut lembing di dadanya dan membaling semula ke arah Awang tetapi terkena tetamu lain. Lembing itu dicabut mangsa kedua dan dibaling semula ke arah orang lain, seolah-olah lembing terbang untuk meragut nyawa sebahagian besar tetamu dan yang terakhir ialah bapa Dayang.

Bapa Dayang menyerahkannya kepada Dayang yang sedang menangis melihat tragedi berdarah tidak disangka berlaku di depan matanya. Anehnya, lembing itu seolah-olah mati sebaik saja berada di tangan Dayang. Antara yang terkorban ialah bapa Dayang, ibunya, ibu bapa Awang dan ibu bapa Bachuk.

Disebabkan lembing meragut 99 nyawa itu diserahkan kepada Dayang, pengkaji sejarah menamakan tragedi itu sebagai Lembing Awang Pulang ke Dayang.

“Semua mangsa dikebumikan dalam kubur besar di sebuah kebun di Parit Raja dan digelar Makam 99. Kubur itu tidak bertanda tetapi penduduk di situ percaya ia memang terletak di situ,” katanya.

Akhirnya, Awang lari membawa diri dan bertempur dengan pengikut Bachuk di pangkalan manakala Dayang tidak berkahwin hingga ke akhir hayat. Lembing itu disimpan Dayang dan diwarisi keluarganya.

INFO:
Kejadian berlaku di Padang Terbakar, Muar

Semua mangsa korban dikebumikan di sebuah kebun di Parit Raja dan dikenali sebagai Makam 99.

suicidal...

video

Thursday, October 21, 2010

satan's letter



(SuratDari Iblis)(Surat ini akan
membuat anda benar-benar berfikir)
SURAT DARI SETAN
UNTUK MU
Aku melihatmu kemarin, saat engkau
memulai aktiviti harianmu.Kau bangun
tanpa sujud mengerjakan
subuhmuBahkan kemudian, kau juga
tidak mengucapkan "Bismillah"
sebelum memulaisantapanmu, juga
tidak sempat mengerjakan solat Isha'
sebelum berangkat ketempat
tidurmu. Kau benar2 orang yang
bersyukur, Aku menyukainya. Aku tak
dapat mengungkapkan betapa
senangnya aku melihatmu

tidakmerubahcara hidupmu.Hai
Bodoh, Kamu millikku.Ingat, kau dan
aku sudah bertahun-tahun
bersama,dan aku masih belum bisa
benar2 mencintaimu .Malah aku masih
membencimu, kerna aku benci

Allah.Aku hanya menggunakanmu
untuk membalas dendamku kepada
Allah.Dia sudah mencampakkan aku
dari surga, dan aku akan
tetapmemanfaatkanmusepanjang
masa untuk mebalaskannyaKau lihat,
ALLAH MENYAYANGIMU dan dia
masih memiliki rencana-
rencanauntukmudihari depan.Tapi kau
sudah menyerahkan hidupmu
padaku,dan aku akan membuat
kehidupanmu seperti neraka.Sehingga
kita bisa bersama dua kali dan ini akan
menyakiti hati ALLAHAku benar-benar
berterimakasih padamu, karena aku
sudah menunjukkankepadaNYA siapa
yang menjadi pengatur dalam
hidupmu dalam masa2 yang
kitajalaniKita nonton film 'porno'
bersama, memaki orang, mencuri,
berbohong,munafik,makan
sekenyang-kenyangya, bergosip,
manghakimi orang, menghujam
orangdaribelakang, tidak hormat pada
orang tua ,Tidak menghargai Masjid,
berperilaku buruk.TENTUNYA kau tak
ingin meninggalkan ini begitu
saja.Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar
bersama, selamanya.Aku masih
memiliki rencana2 hangat untuk
kita.Ini hanya merupakansurat
penghargaanku untuk mu.Aku ingin
mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana
sudah mengizinkan ku memanfaatkan
hampir semua masa hidupmu.Kamu
memang sangat mudah dibodohi, aku
menertawakanmu.Saat kau tergoda
berbuat dosa kamu menghadiahkan
tawa.Dosa sudah mulai mewarnai
hidupmu.Kamu sudah 20 tahun lebih
tua, dan sekarang aku perlu darah
muda.Jadi, pergi dan lanjutkanlah
mengajarkan orang-orang muda
bagaimanaberbuatdosa.Yang perlu
kau lakukan adalah merokok, mabuk-
mabukan,
berbohong,berjudi,bergosip, dan
hiduplah se-egois mungkin.Lakukan
semua ini didepan anak-anak dan
mereka akan menirunya.Begitulah
anak-anak .Baiklah, aku persilakan kau
bergerak sekarang.Aku akan kembali
beberapa detik lagi untuk menggoda
mu lagi.Jika kau cukup cerdas, kau
akan lari sembunyi, dan bertaubat
atasdosa-dosamu.Dan hidup untuk
Allah dengan sisa umurmu yang
tinggal sedikit.Memperingati orang
bukan tabiatku, tapi diusiamu
sekarang dan tetap melakukan dosa,
sepertinya memang agak aneh.Jangan
salah sangka, aku masih tetap
membencimu.Hanyasaja kau harus
menjadi orng tolol yang lebih baik
dimata ALLAH.
Catatan: Jika kau benar2
menyayangiku , kau tak akan
memberi surat ini dengan sesiapapun..