Monday, September 30, 2013

Alternatif selalu ada




 Orang Malaysia malas membaca ?

Antara statement yang aku rasa agak sentap. Kita memang malas membaca. Dalam sebulan,berapa banyak buku yang boleh kita abeskan.Magazine pun x terabis nak baca,lagikan pulak buku² tebal. Kalau buku tu best maybe ada gak rasa nak baca,tapi kalau dah bosan tahap gaban,memang ke tong sampah lah jawapnya.

Kalau ada yang cakap takde masa nak membaca, ini jawapan sumpah cliché. Ko ada masa sebenarnya. Dalam bas,train,Lrt,sambil tunggu member pun boleh baca buku kan. Daripada duduk saje² like insta dan retweet benda² tak berfaedah, baik lagi kita membaca.Kasi kembang sikit otak,kasi nampak sikit dunia. Sekarang ni zaman tablet,lagi senang nak baca ebook dan takyah lagi nak bawa berat² mcm zaman² dulu.

Tapi nak baca apa?

Ini baru soalan bagus. Sebab semangat membaca datang dari genre buku yang ko pegang.Aku x nafikan sesetengah buku memang tak menarik minat langsung especially dari Penerbit yang terkenal. Sebabnya dorang ni tulis tanpa ruh,tanpa semangat. Lagi banyak page dikira lagi bagus walaupun isinya ntah ape². Banyak angan² dan imaginasi,kenapa x nak hadapi realiti ?

Bahan Bacaan Alternatif

Bagi sesiapa yang malas membaca ataupun menghidap La Nausée dengan buku² formal ,aku promote beberapa penerbit indie yang best. Check it out.

Lejen Press, Buku Fixi, Buku Hitam Press, Sindiket soljah, Selut Press, Moka mocha ink, Neon terbit, Kitab terfaktab, Dubook Press.

Yup, akan ada yang kritik karya² ni tak menepati piawaian atau justifikasi bahasa yang sepatutnya. Karya ini merosakkan anak bangsa dan meruntuhkan moral.
Exaggerate.

Hakikatnya, Buku² indie (independent) ni lah yang naikkan balik semangat membaca dalam kalangan orang² muda di Malaysia. Rosak bahasa takkan wujud kalau level bahasa kau dah tahap master, otak kau takkan rosak kalau ko tahu bezakan mana motivasi mana ideology. Pokoknya kau. Kau yang decide apa yang kau baca.

Bila suatu hari nanti ko dah bersedia nak baca bahan² yang cukup berat,time ni ko dah tak perlukan sapa² tuk rekemen buku mana yang bagus atau tak. Just taip goodreads kat google,semua jawapan ada kat situ. Buat hanya bila ko dah bersedia.


No comments: