Wednesday, September 11, 2013

Melancong ke Turki


"Bir"
"Tavuk"
"Tasyakkur"

Antara dialog biasa yang korang dengar bila melancong ke Turki.
Baru² ni Turki dah macam tempat yang wajib kene pegi lepas keluar filem Istanbul aku datang.
Masa nilah ramai antara kita yang pasang niat untuk pergi ke Turki disebabkan lanskap nyer yang super *osem.
Alang² tue boleh tadabbur alam sekali kan.Dapat tengok bunga tulips dan masjid biru .

Tapi dalam kesedapan itu ramai yang tak taw pesal sejarah Turki dan fakta² yang menarik tentang Negara Empayar Uthmaniyah ni. Nah, amik taw sket sebelum pasang hajat ke sana yer.

Penduduk Islam yang Ramai

Majoriti penduduk Turki beragama Islam tapi bau² Islam itu semakin berkurangan selepas rampasan kuasa yang dilakukan oleh Mustaffa Kamal Attartuk. Tapi sekarang dah ok sket sejak Recep Tayyip Erdogan jadi PM. Baru² ni kan PM turki antara yang lantang mengkritik Israel dan negara² arab yang bersekongkol melakukan kekejaman kepada Palestin dan Syria.
But kalau korang g turki, korang dapat lihat masih banyak gambar² Attartuk digantung di tempat² awam tanda sokongan kepada beliau.entahlah, pfff

Masjid paling banyak

Kat Istanbul jek bilangan masjid dah susuah nak kira sebab banyak sangat sampaikan azan terpaksa dilaungkan berseli² sebab muazzin kene tunggu muazzin dari masjid² yang lain. As conclusion takder inci pun yang terlepas dari mendengar laungan azan di Istanbul, Hebat bukan.

Penghubung Asia dan Eropah

Istanbul terbahagi kepada dua bahagian, satu termasuk dalam benua Eropah dan satu lagi termasuk dalam Asia. Kaau tengok budaya yang sebelah Eropah memang akan cenderung ke barat dan sebaliknya.

Banyak lagi kalau nak cite pesal Turki ni. Senang cakap² banyak² tempat yang aku dah round sekitar Eropah dan asia ni, Turki adalah antara yang *terbest dan *osem. Kasi tempek sikit gambar² kenangan masa kat Turkey.
Dulu ni saliran air

Waktu ni bunga tengah kembang

Dekat dengan pintu masuk hagia sophia


Makam

Masjid biru


Raja² dan permaisuri² Turkey. LOL


No comments: