Friday, July 9, 2010

sajak GURU yg aku wat~!


Guru pejuang(Nukilan peribadi ryu watanabe 0408)>

Aku masih tercari-cari,
Makna bahasa dan erti bangsa,
Adakah ini satu kesilapan masa,
Atau ketetapan yang sudah dijangka.

Siapakah petualang anak bangsa?
Melupuskan bangsa kebangsaan pada lidah anak kita,
Sistem barat menjadi dewa dan raja,
Bangsa sendiri diperhamba,
Bahasa sendiri dipersenda.

Mengapa perlu malu pada bangsa,
Jawa juga kaum mulia
Mengapa takut tegakkan agama,
Kerna islam kita cuma pada nama.

Gagasan kesyaitanan kita wujudkan,
Rokok dijadikan tuhan,
Ayat al_Quran kini menjadi mainan,
Couple dijadikan landasan,
Cinta dunia dicipta sebagai alasan,
Terjerumus ke lembah kehinaan,
Hancur dalam satu kemurkaan tuhan.

Aku bukanlah seorang dewa,
Pendeta juga tiada maknanya,
Aku hanya insan biasa,
Yang sedar tentang kehancuran anak bangsanya,
Menuntut keadilan sebagai seorang pawaka bangsa
Dan Negara tercinta.

Siapakah bakal pendidik anak bangsa?
Mungkin aku,anda ,atau mereka,
Mewujudkan satu memorabilia,
Dalam pawana waktu dan kronologi masa,
Tumbuh dalam kecelakaan rasa.

Menyingkap kerangka peristiwa,
Menutup segala gangguan minda,
Terbakar segala fana dan dusta,
Dalam membina masyarakat mulia,
Mungkin juga satu utopia,
Yang mampu menggegar jagat raya.

Mercredi 10/02/10
(kuliah miss HO)

No comments: