Saturday, June 4, 2016

Kopi Di Celah Lorong


Tabiat minum kopi yang salah.

Kajian kata kopi baik untuk kesihatan. Kopi ni bukannya bermula dari Eropah, malahan sejak zaman nabi lagi. Orang Islam minum kopi untuk kekal segar pada malam harinya untuk beribadah. Ekstrak dari biji organik itu mampu memberi kesegaran pada badan dan aromanya merangsang deria dan mata agar lebih terbuka.

Tapi bila orang kita semakin gemarkan kopi, semakin tinggi pula risikonya untuk dipotong kaki. Diabetes.

Maka timbul fitnah terhadap kopi. Orang tuduh kopilah puncanya kencing manis.
Sebenarnya amalan kita yang salah. Gula dicampur bersudu-sudu ke dalam cawan. Memang mendapatlah. Kerana nature kopi yang pahit, kita tak terasa sangat manisnya gula padahal kandungan gula yang kita letak sebentar tadi sudah over the limit.
Dan lagi satu amalan yang salah tentang kopi adalah kita minum kopi untuk hilangkan haus.Sorry, kalau nak hilangkan haus, sila minum air mineral atau air buah. Kopi bukan untuk hilangkan haus.

SEMUA KOPI ADALAH SAMA?

Teringat kenangan masa zaman belajar di Eropah dulu. Sebenarnya sebelum ni pun aku tak tahu sangat tentang kopi ni. Yang aku tahu kopi cap tupai. Kalau yang mahal sikit, Starbuck lah. Bila dah tahu ni, memang dah tak beli dah Starbuck. Bukan hanya kerana boikot, tapi sebab harga starbuck agak overprice - secawan starbuck sama harga dengan kambing bakar-. Dan dia bagi fake representation terhadap nature kopi itu sendiri ; untuk ini boleh rujuk google.

KOPI YANG DIBREW

  Apa maksud brew? Brew adalah teknik mengekstrak kandungan kopi menggunakan air panas. Senang cakap kita tuang air panas atas serbuk kopi dan tunggu beberapa ketika,  itupun sudah boleh dipanggil proses brew. Tapi bagaimana cara untuk mendapatkan rasa kopi yang sebenar? 

Dapatkan biji kopi.Boleh didapati di Supermarket ataupun biji kopi kampung (lagi kaw rasa dia dan lebih organik)
Grind / kisar biji kopi tersebut sehingga hancur dan menjadi separa serbuk.
Gunakan French Coffee Press, boleh dapatkan di supermarket atau kalau nak murah, boleh beli kat DIY.
Tuang serbuk kopi dalam French Coffee press dan masukkan air panas. Pastikan suhu air tak melebihi 80 darjah celcius (tak nak ada rasa terbakar). Biarkan 4 minit.
Selepas 4 minit, tekan press dan tuang kopi ke dalam cawan.
Minum perlahan2 kopi tu, kalau pahit sangat, campurkan sikit gula.
Jangan minum laju-laju. Minum sikit-sikit dan biarkan kopi tu berada di bawah lidah buat sementara sebelu masuk ke tekak. Ketika itulah sepatutnya kita menikmati rasa sebenar kopi tersebut. Macam hisap rokoklah, hold sulu sekejap dan lepas dekat hidung. cewah.

Tapi bagi orang yang berduit, tak perlulah anda ikut semua langkah-langkah ni. Better to you untuk beli cafetier (mesin kopi) yang boleh grind dan brewkan kopi untuk korang. Full automatic. Tak perlu susah-susah untuk dapatkan rasa kopi yang sebenar.

        So ini basic how to make a cup of coffee. Then, kalau nak pelbagai jenis mcm latte, cappucino, mocha, americano, dan lain-lain, bolehlah google ikut preference sendiri.
Sekarang tahu kan sedikit sebanyak tentang kopi. Ada certain orang prefer kopi dia ada lukisan-lukisan kat permukaan (bentuk daun, love, panda, etc) supaya nampak lagi artistik.Kalau korang nak boleh minta Barista tolong buatkan. Dorang ni memang mahir dalam bab-bab kopi ni. Harap-harap semua dapat faham dan lepas ni takde miss conception lagi tentang minuman kopi.
Selamat mengopi.




No comments: