Thursday, March 10, 2016

Bermulanya Satu Tarbiah

"Cantik bendera-bendera yang berkibar di lereng bukit itu, nampak megah dan gah", puji Kak Fatimah, seorang guru senior di sekolah tersebut.

"Untung sekolah kita dapat cikgu yang rajin, tambah Kak Mis yang sedari tadi asyik melayan whatsapp.

Dah seminggu sebenarnya bendera itu terpacak di situ. Aku yang pasang sendiri atas alasan malas mengganggu pelajar yag sedang mengambil peperiksaan. Nanti mereka penat. Nanti pelajaran mereka terabai.

Atas keyakinan itulah aku kuatkan diri untuk pasang semua bendera tersebut walaupun kalau ikutkan hati,rasa malas juga sebenarnya. Iyelah sekolah bayar aku pun untuk ajar BM jek.Jumlah gaji tu pun tak sampai gaji minimum yang kerajaan tetapkan.

Tapi kat sini, kerja aku lebih dari tuh. Kalau cikgu dari sekolah lain pasti menyangka yang aku ni paling low pun DG 48. Antara yang kanan dalam sekolah.

Bagus ke tidak nih?

Entahlah.
Dari segi respect yang aku dapat, memang best.
Pelajar hormat, guru pun hormat.

Dari segi bebanan kerja pula, memang banyak lah jugak.haha

Tapi dalam hidup ni orang cakap kita mesti ikhlas,lagi-lagi dalam mendidik anak-anak bangsa yang kehausan ilmu.

Kene ikhlas
Yup harus ikhlas dalam mentarbiah akhlak remaja. Perkataan tarbiah terlalu sukar untuk dihadamkan . Perkataan yang zaman moden ini kedengaran cliche itu membawa mindaku hilang dari suasana sekeliling. Telinga aku juga gagal menangkap sebarang bunyi dari mulut-mulut guru wanita yang berada di hadapanku.
Aku tercampak ke suatu sudut yang cukup asing.
Perlahan-lahan memoriku terbuka satu persatu.
Bibit-bibit itu mula menerjah.

Bagaimana aku boleh terjebak dengan tarbiah?
Bayangan 4 tahun yang lalu mampir bertalu-talu.

No comments: