Tuesday, October 12, 2010

man ANA


-->
Assalamualaikum…telah lamanya juga sebenarnya kita tidak berbicara tentang keagungan tuhan ataupun al-khaliq yang mencipta kita sebagai makhluknya..
Walaupun kerapkali kita menghadiri usrah ataupun tazkirah,kita masih tetap mengulangi kesalahan yang
remeh-temeh seperti melewat2kan solat,tidak menutup aurat,mengumpat,dan sebagainya.Agak-agaknya mengapa perkara ini terjadi kepada kita ?(sape btol dapat cokolat)
Hakikatnya usrah dan tazkirah yg kita dengar tak dapat merubah diri kita..~!
Baru2 ini saya mendapat undangan menghadiri tazkirah yang diadakan oleh seorang senior kami.Inputnya agak padat dan berkesan.Namun adakah tazkirah itu benar2 berbekas di hati?Allah saja yang tahu..Kat sini saya nak bg tips supaya ceramah or tazkirah or whatever yang kita dengar dapat melekat di dalam hati.
Apabila menghadiri tazkirah kita haruslah mengamalkan 4 prinsip asas yang jarang diberitahu oleh ustaz2 dan tuan2 guru..Prinsip itu adalah:
1 TAKZIM-membesar2kan majlis dakwah yg dihadiri kerana di dlmnya trdapat seribu berakah dan malaikat turut mendokan kesejahteraan ahli Jemaah.
2TAWADDU’-merendahkan diri anda dan jangan sesekali bongkak dengan ilmu anda,walaupun tazkirah berkenaan terlalu commun dan dh 1000 kali anda dengar
3TAWAJJUH-mendengar dengan bersungguh2.Klau bley tulis(ilmu itu ibarat binatang buruan,ikatlah ia denga tulisan)
4TABLIGH-menyampaikan ilmu yang anda miliki walaupun sedikit
kerana ilmu yang sedikit lebih baik dari menyimpannya tanpa memberitahu org lain.
Diharapkn seleps ini anda mencubanya dan mendapat segala rahmat dan barakah dari Allah.Insyaallah.

No comments: