Tuesday, November 8, 2016

Teringat

Beberapa bulan selepas posting. 
Gaji pun udah masuk dan masyuk. haha

Suasana dan pengalaman mempercepatkan proses penyesuaian.
Tapi biasa lah, lain padang, lain belalang, lain orang, lain ragam.

Di sekolah kampung ni, walaupun bukan sekolah agama, tapi undang-undang dan suasana hampir tiada bezanya. Untuk part ni, aku bersyukur.

Cuma, terkadang itu, rindu juga pada sekolah - sekolah di mana aku pernah berkhidmat.

Mana boleh lupa kuarters dan rumah warden di Smap Labu yang aku tidur di dalamnya.
Pada subuhnya bangun mengejutkan pelajar dan berjemaah bersama-sama.
Berjiran pula dengan seorang Ustaz yang pernah jadi johan Qari Antarabangsa 2011.
Susah nak lupa.

Tak mungkin juga lupa rumah warden Mozac yang aku tidur dan tonton Memori Cinta Suraya hampir setiap petang, beriadah dan memaki budak-budak ni kaw-kaw kerna kadang aku lupa aku ni siapa?
Guru atau senior.

Dan mustahil juga nak lupa rumah warden yang aku duduk bersama-sama Jep dan Nazrul. Tiga orang bujang terlajak laris di Sains Selangor.
Selesai berjemaah, kami akan round asrama dan selepas tu HEM (cg Zul) akan belanja kuew teow Sani. Berjoging dan mencari pokemon go di Tasik Permaisuri nan menghimpun ribuan gayboy.

Di tempat baru banyak cikgu-cikgu veteran yang berfikiran juga cara veteran.
Dan, cikgu bujang cuma ada aku ( ada seorang lagi, umur dah hampir 50)
Setiap hari mengingatkan aku tentang pentingnya membina keluarga dan meneruskan sunnahnya.
Bukannya aku tak faham tanggungjawab dan tuntutan, tapi kita kena terima kita ni tak sama.

Komitmen aku agak besar,
Rumah sewa, minyak, bil air dan elektrik, internet, topup, makan, beri lgi pda parents.
dan masih ada sikit yang berbaki.
Cukup untuk membuat pelaburan untuk pembelian rumah pertama.
Kumpul sikit-sikit.

Anak muda sekarang hidup dalam keadaan yang tersepit
ekonomi meleset,
ditambah pula dengan sikap kerajaan yang suka menggigit.
minyak petrol naik, minyak masak naik, gas naik,
confirm la perbelanjaan katering juga akan naik.
Keadaan tak semudah yang disangkakan.

Aku memang faham ada benarnya cakap mereka.
Namun, dari sisi lain, ada juga silapnya.
Dan teringat indahnya ketika zaman menjadi students dulu
Carefree life with empty mind.

No comments: