Wednesday, May 2, 2012

Mengapa terlalu pesimis?



AKu meng ‘ular’ jap kat FB ngan twitter tadi dan ramai yang update tentang fitnah skandal seks Azmin Ali yang tersebar dalam UTUSAN; laporan lengkap beserta  gambar ala2 majalah playboy

SO berduyunlah orang komen tentang   fitnah tersebut dengan mengatakan UTUSAN barua kerajaan dan bermacam2 kutukan yang aku sendiri tak sanggup nak lafazkan.Apa yang aku dapat katakan adalah golongan ini adalah golongan yang kurang cerdik sebenarnya.Kalau dah tahu akhbar ini pembawa fitnah,mengapa beli dan baca?Bazir duit,bazir masa,bazir kapsiti anda.

MAsa kecik-kecik dulu ayah aku suka beli utusan dan beberapa akhbar lain seperti kosmo,metro,berita harian,new straits times,dan mystar.Semuanya aku baca untuk dapatkan vocab2 yang menarik .MAk aku pulak suka beli Mastika,sebuah majalah yang berinfo pada masa dahulu.Kat rumah ada dua rak buku yang dipenuhi dengan majalah mastika.

Apa yang dikesalkan,terlalu banyak perubahan yang berlaku dalam UTUSAN dan MAstIKA memandangkan mereka bernaung di bawah syarikat yang sama.Tulisan Rahim Kajai,A.Samad Said,Munir Ghazali,dan ZUlkarnain Zakaria sudah tentunya berbeda dengan karangan wartawan muda di Mastika kini.Sekarang majalah ni dah tak banyak info dan kekadang ada segelintir dari cerita yang direka-reka untuk melariskan jualan.Kerna itulah,mak aku dah stop beli Mastika(majalah yang pernah menjadi kesukaan aku).

Berbalik tentang utusan,maklumat yang desediakan semakin lama semakin tidak relevan dan membosankan,berat sebelah dan acapkali menabur fitnah.SAtu-satunya maklumat yang boleh dipercayai adalah ruangan sukan,KAlau Chelsea menang 1-0,memang dia tulis 1-0 jugak.Yang lain,semuanya meragukan.So,ayah aku tersedar dan sejak dari hari tue,utusan bukan lagi alternative yang baik untuk mendapatkan info terkini.

Sekarang,ayah aku slalu beli Berita Harian dan Sinar(masih baru penerbitannya). Berita HArian walaupun media kerajaan,tapi taklah seteruk Utusan tue.Sinar pulak walaupun kekadang banyak kesalahan vocab dan grammar,at least ,dia bersifat neutral.Satu lagi alternative yang terbaik adalah blog-blog ilmiah yang boleh dipercayai.Free je kalau ada connection internet,tak payah membazir duit anda untuk ditipu dan bila ditipu nak mengamuk sakan plak.Sekian.

1 comment:

Madre Amor said...

Sangat setuju...,lebih baik dapatkan info dari media alternatif lain spt internet ini sebab kita tidak mudah diperbodohkan dan rasa tertipu. Boleh baca dan menilai sendiri maklumat dari banyak pihak dalam internet.